top of page

blogpost

Plannen gaat niet vanzelf

"Mama kun je mij helpen met een planning maken?"
vind de balans tussen schoolwerk en vrije tijd

De eerste weken van het voortgezet onderwijs zijn voorbijgevlogen en mijn dochter begint haar weg te vinden op de nieuwe school. Elke avond verheugen we ons als gezin op haar verhalen. Ze heeft het over nieuwe vriendinnen, grappige docenten en gezellige momenten in de pauze. Het is mooi om te zien hoe haar wereld in zo'n korte tijd letterlijk is gegroeid.

Naast die sociale en emotionele groei komt natuurlijk ook een praktische kant kijken: huiswerk, toetsen, presentaties, en allerlei andere activiteiten die vragen om structuur en planning. Toen mijn dochter afgelopen weekend naar me toe kwam en zei: "Het is allemaal best wel veel, wil je me helpen bij het maken van een planning?" herkende ik meteen de behoefte. Haar enthousiasme voor de nieuwe omgeving en de leuke verhalen die ze elke dag vertelt, maken nu langzaam plaats voor het besef dat er ook een hoop verantwoordelijkheid bij komt kijken. Schoolwerk, deadlines en een drukke agenda beginnen nu echt door te dringen.


Voor ouders zonder achtergrond in het onderwijs kan het verzamelen van alle benodigde informatie om een planning te maken, een behoorlijke uitdaging zijn. Gelukkig biedt mijn ervaring me de nodige handvatten om soepel door studiewijzers, Magister en andere systemen te navigeren. Samen met mijn dochter ging ik aan de slag: we haalden de boeken, de agenda en de laptop erbij en stelden een overzicht op van alles wat er gedaan moest worden. Hoe plan je een week vol met verschillende vakken, opdrachten en deadlines? Hoe zorg je ervoor dat je genoeg tijd overhoudt voor sport, hobby's en ontspanning, terwijl je ook je schoolwerk op orde hebt? Dat zijn vaardigheden die niet vanzelfsprekend zijn voor een kind dat net begint op het voortgezet onderwijs.






Als ouder voelt het soms alsof we alles tegelijk moeten doen: coach, steun, organisator en motivator. Maar dat is ook juist de uitdaging – en de schoonheid – van deze fase. Het gaat er niet alleen om dat we onze kinderen helpen om het werk af te krijgen, maar dat we hen leren hoe ze zelf hun weg kunnen vinden. Zelfstandigheid begint met inzicht krijgen in wat er moet gebeuren en wanneer, en daarin kunnen wij hen de tools aanreiken.


Wat heeft ons geholpen? De basis is een goede planning. We hebben een vast moment in het weekend waarop we de week doornemen. Zo zorgen we ervoor dat ze weet wat er komen gaat en kunnen we knelpunten op tijd signaleren. Ook helpt het om visueel te plannen: een fysieke kalender in haar kamer waar ze toetsen, deadlines en activiteiten op kan noteren, geeft overzicht en rust. Daarnaast is het belangrijk om ruimte te laten voor fouten. Leren plannen is net zo goed een leerproces als wiskunde of Engels. En als ouder mogen we daarin geduldig zijn – het duurt even voordat die vaardigheden vanzelfsprekend worden. Het is niet alleen het werk op school dat telt, maar ook de balans tussen leren, rusten en plezier maken.


De overgang naar het voortgezet onderwijs brengt veel veranderingen met zich mee, zowel voor kinderen als voor ouders. Het kan soms een uitdaging zijn om overzicht te houden met alle nieuwe vakken, huiswerk en verplichtingen. Huiswerkbegeleiding biedt dan een waardevolle ondersteuning, niet alleen voor de leerling, maar ook voor de ouders.

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page